Tamam Mıyız? Filmi Eleştirisi

   Bu filmin fragmanını gördüğüm de Can Dostum Filminin çakması olduğunu düşündüm. Acaba bir tek ben mi öyle düşünüyorum diye düşündüm ve nette arama yaptım. Tek değilmişim, birçok kişi aynı şeyi düşünmüş. Daha ajite yönlü, daha dramlı ve daha saçma olacaktı. Türk yapımı doğal olarak. Bu kadarını izlediğimiz diğer Türk filmi örneklerinden biliyorduk. Ama nitekim yönetmen Çağan Irmak olunca belki bizi şaşırtır umudu ile gittim filme. Babam ve Oğlum, Dedemin İnsanları ve Mustafa Hakkında Her şey’i yapan Çağan Irmak’a güvendik ve gittik. Gerçekten şaşırdım, gerçekten şaşırdım. Bu filmleri yapan bir ustanın bu kadar kötü bir film çektiğini görünce şaştım kaldım. Bu kadar kötüsünü gerçekten beklemiyordum. Evet bu ülkede dram filmleri genelde kötü oluyor, eğer birde içinde engelliler varsa. Çünkü ajitasyonu kullanıp seyirciyi ağlatmayı seviyoruz ama bu yola ticari mantıkla da olsa Çağan Irmak gibi birinin girmesi çok kötüydü.

   Böyle bir girizgahtan sonra, filmi yazan ve yöneten Çağan Irmak, baş roller de ise Aslı Enver, Gürkan
Uygun , Aras Bulut İynemli , Sumru Yavrucuk, Deniz Celiloğlu var. Filmin İmdb puanı ise 6.9’dur.

   Size film sonrası çıktığımda hissettiklerimi şöyle anlatayım. Film bitti ve dışarı çıktık. Arkadaşım dedi ki “Türkler film yapmasın” gerçekten filmden çıkınca bunu hissediyorsun. Tabi bir de arkadaşımın dediği şu cümleyi de belirtmek istiyorum: “bu filme para verip bir de üstüne beğenen insanları anlamıyorum” bence çok doğru idi. Çağan Irmak benim en beğendim yönetmenlerden biri ama bu izlediğim film en kötü işi diyebilirim. Temmuz karakteri İhsan karakterine göre daha olmuş. Ama İhsan karakterini yaratırken Çağan hiçbir engelli ile görüşmemiş hatta gözlem yapmamış. Kafasında ki engelli imajına göre yapmış. Karakter o yüzden yer yer zihinsel engelli imajını vermekle beraber, çelişkili bir karakter olmuş çıkmış. Genç oyuncu Aras Bulut İynemli’ye de yazık etmiş.

   Filmin hikayesi şımarık bohem sanatçının bunalımdan çıkması. Burada da İhsan karakteri kullanılıyor.
Burada engelliliği kullanarak gelen seyirciyi ağlatayım da insanlar beğensin mantığı ile yapılmış. Tam bir popüler film hikâyesi. Ama arada olan yine engellilere oluyor. Sözde normal insan, onlara yardım etme bahanesiyle (filmin engellileri ne kadar gerçekçi anlattığını yazanlar/iddia edenler/savunanlar çıkacaktır lakin yaptığı kafalardaki klişe algıyı daha da sabitleştirmekten başka bir şey değil) kendi kıçını kurtarmaya çalışıyor.

   Monologlar tekdüze. Diyaloglar sıkıcı. Karakterler o kadar "melek"ler ki tek kötü karakter var o da İhsan’ın babası, canavar gibi geliyor. Yani çizgi film mantığı var filmde. İyilik ve kötülük olabildiğince ayrıştırılmış. Temmuz’un maddi manevi güçlü ama melek annesi adeta bir mafya edasıyla geri püskürtüyor kötülüğü oğlunun etrafından. Burası da oldukça saçma ve gerçek dışı olarak insanın gözüne batıyor. Yani Çağan filmi mutlu sonla bitirmek için kadını yazmış ve para varsa mutluluk var deyip kadının parası ile karakterleri mutlu etmiş.

   Tam çatışma olacakken anında çözüme kavuşuyor, çok yapay şekilde, Temmuz’un annesi sağ olsun. İki
ailenin arasındaki sınıf farkından çıkacak çatışmanın çıkamaması da rahatsız ediciydi. Oğlunun mutluluğu için her şeyi yapacak olan her yönden güçlü anne Nilgün, oğlu Temmuz ile İhsan’ın arasındaki hikâyeyi dinleyince duruma hemen bir çözüm bulur, Temmuz ile İhsan birlikte yaşayacaklardır, Nilgün onlara bir bakıcı tutacaktır (ki işin zor kısmıyla da Temmuz ilgilenmesin) ayrıca Nilgün’ün devasa evinde yardıma ihtiyacı vardır, İhsan’ın saf bir Anadolu kadını olan annesi kocasını terk edecek ve Nilgün’lerin evinde yardımcı olarak çalışacaktır. Bana soracak olursanız Temmuz’un, evine sevimli köpeği Prenses gibi yeni bir canlı alıyor da annesiyle bunu konuşuyormuş gibi olan tavrından da
rahatsız oldum. Bir de üstelik filmin sonunu getirememiş yada bana öyle geldi. Çünkü film pat diye bitti.

   Kısaca söylemek olmamış Çağan, tamam filan değiliz senden daha çarpıcı daha kaliteli filmler bekliyoruz. Özellikle gişe hasılatı yapmak için gelen seyirciyi ağlatarak prim yapmak senin gibi sinemamızın kaliteli işler yapan yönetmenine yakışmamış. Keşke Babam ve Oğlum filmlerinde ki Çağan olarak kalsaydın.

Filmi izleyecek tüm sinema severlere iyi seyirler diliyorum...