Livaneli 50. Yıl "Bir Kuşaktan Bir Kuşağa"

Efsaneler arasında yerini sabitleyen isimlerdendir Livaneli. Yaptıklarıyla hayatımıza bir anıt gibi dikilmiş ve her gün önünden geçerken selam verdiğimiz amcamızdır. Onu tanımlarken müzisyen, senarist, politikacı, yazar ve yönetmen gibi unvanlar kullanabiliyoruz. Onların yanı sıra abi, amca yerine göre de babalık ettiği hallerde olmuştur. Sanat hayatında geride bıraktıklarıyla, geleceğimize ışık tutmasıyla tanıyoruz.

20 Haziran 1946 yılında Konya'da doğmuştu. Tam adı, Ömer Zülfü Livanelioğlu'dur. Edebiyatta, sinemada, siyasette pek çok başarıya ulaşmıştır. Her biri için ayrı bir başlık açılabilir. Biz müzisyen yanını naçizane anlatmaya çalışalım. Birçok albümün sahibi olan Livaneli, çeşitli filmlerin müziklerine de imzasını atmıştır. 300'e yakın besteye ve 30 film müziğine hayat vermiştir. Sayfanın en aşağısında albümde yer alan şarkı/sanatçı listesi yer almaktadır.

Efsane sanatçılar için yapılan saygı albümleri, anma albümleri her zaman favori albümlerim arasında yer almıştır. Livaneli'nin sanatta 50.yılını kutlamak için yapılan bu albümde 50 şarkı (birde bonus şarkı) ve çeşitli sanatçılar yer almaktadır. Birbirlerinden çok farklı tarzlarda müzik yapan sanatçıların böyle bir çalışmada bir araya gelmesi lezzetli bir emek ortaya çıkarıyor. Diğer saygı albümlerini gölgede bırakacak gibi.

Bu tür projeler içerisinde yapılan en büyük prodüksiyon özelliğini taşıyor. Livaneli'nin 50 şarkısına yeniden yorum katan sanatçılar ve şarkıları şunlar (benim en beğendiklerim):


Hepsi birbirinden enfes bu şarkılardan "tekrar tekrar" dinlemek hissi uyandıran küçük bir sıralama yaptım. Bunların en başında gelen isim, Nazım'ın şiirini seslendiren Ceylan Ertem'dir. "Kız Çocuğu" şiirini, Fazıl Say ve Genco Erkal'ın "Nazım Oratoryosunda" dinlerken, pembe elbiseli kız çocuğunun sesinden, bir orada bu kadar etkilenmişimdir birde Ceylan'ın buğulu sesinden dinlerken... Konserlerinde bu şarkıyı istisnasız seslendirmekte olduğunu duydum.
"Hiroşima'da öleli, oluyor bir on yıl kadar.
Yedi yaşında bir kızım, büyümez ölü çocuklar."

Jehan Barbur... Bu sesle tanışmak bir lütuf olduğunu düşünüyorum. Sesindeki tonun hafifliği ve dinlendirici etkisi dinleyiciyi hipnotize edici düzeydedir. Livaneli'nin "Bulut mu Olsam" şarkısına yeni bir yorum kazandırmış ve nakaratıyla bizi hüzünlere doğru demir almaya sürüklemektedir. "Deniz olunmalı oğlum" sözleriyle dönemine atıf yapan Livaneli'nin bu şarkısı en iyiler arasında.
"Bulutuyla gemisiyle balığıyla yosunuyla
Bulutuyla gemisiyle deniz olunmalı oğlum"


Fazıl Say gibi bir sanatçının böyle bir projede yer alması gerçekten kalitenin ne denli yüksek olduğunu gösteren en iyi işaretlerden biri olmuş. Serenad Bağcan ile Fazıl Say'ın yolları "Nazım Oratoryosunda" kesişiyor. Bağcan çok sesli koronun kadrosunda yer alıyordu. Bu albüme baktığımızda şimdiyse karşımıza solo sesiyle çıkıyor. "Yiğidim Aslanım" diyerek. Bu şarkı bir çok sanatçının veda ve anma törenlerinde bizi hüzünlendiriyor.
Ne bir haram yedi ne cana kıydı, Ekmek kadar temiz su gibi aydın
Hiç kimse duymadan hükümler giydi, Yiğidim aslanım burda yatıyor





Ahuzar müzik grubunu ilk kez bu albümle beraber duyduğumu itiraf etmek isterim. Grubun solisti Özge Öz Erdoğan "Nefesim Nefesine" şarkısını seslendiriyor. Şarkının bir çok kez başka sanatçılar tarafından seslendirildiğini biliyoruz. Fakat hepsi bir yana duruversin grup solistinin sesi kadife bir his bırakıyor içimizde, oldukça başarılı bir yorum olmuş. Grubun şimdiye kadar iki albümleri var, başarılarının devamını diliyoruz. Takipteyiz.
"Nesine yar nesine, ölürüm ben sesine
Bir daha vursa idi, nefesim nefesine "

Selda Bağcan gibi bir ustanın da albümde yer alması çok hoş olmuş. Türk halk müziğinin ve protest müziğin önde gelen isimlerinden biri olan Selda Bağcan, müzik yaşamına 1971'de başladı. 1948 Muğla doğumludur. Bu albümde "Çırak Aranıyor" şarkısını seslendirdi. Bu şarkı üzerine çok yakışmış. Sevgilerimizi gönderiyoruz.
"Sevda ne yana düşer usta, Hicran ne yana
Yalnızlık hep bana, bana mı,, Düşer usta?"

Mert Fırat, Ankara Üniversitesi Tiyatro bölümü mezunu başarılı oyuncu. Bazı organizasyonlarda şarkı söylediğine rast geldik. "Bir Varmış Bir Yokmuş" filminde hem oynadı hem de şarkılarını söyledi. Şimdiye karşımıza, Livaneli'nin en bilinen şarkılarından olan " Güneş Topla Benim İçin" şarkısını seslendirmiş. Bu şarkının yeri benim için ayrıdır. Sanıyorum dinlediğim ilk Livaneli şarkılarından biri olma özelliğini taşıyor.


"Geceleri Gökyüzünden Canım

Güneş Topla Benim İçin"



Müzik dünyasına giriş yaptığı ilk günden buyana ilgiyle takip ettiğim sanatçılardan biridir. Albüm kayıtlarında sesini bu kadar net duyabildiğim için dinlerken her zaman keyif almışımdır. Eski albümleri şahane, şimdikilerse yine güzel... Farklı bir yorum olmuş "Karlı Kayın Ormanı" için ama bu şarkıyı bir kadın sesiyle dinlemek ayrı bir tat vermiş diyebiliriz herhalde.

Yedi tepeli şehrimde bıraktım gonca gülümü.
Ne ölümden korkmak ayıp, ne de düşünmek ölümü.


Zuhal Olcay, 1998 yılında söylediği "Ankara'da aşık olmak zor iki gözüm" şarkısından sonra benim için farklı bir boyut kazanmıştır. Nazım Oratoryosunda da söylediği şarkılarla o boyutu genişletmiştir. Kendilerini çok severim, sayarım. "Sevdalı Başım" şarkısını da bizlere söylediği için ayrıca mutlu olduğumu söylemeliyim. Var ol.
Ah benim sevdalı başım. Ah benim şair telaşım
Ah benim sarhoşluğum. Ah çılgın yüreğim
Sus artık uslandır beni

Şevval Sam'dan herhangi bir şey dinlemek bile güzelken "Hoşçakal Kardeşim Deniz" şarkısını dinlemek ayrı bir güzel olmuş. Livaneli'nin Deniz'lere selamı var. Denizlerin bizlere söyleyecekleri var.
"Biraz daha umutluyuz! Biraz daha adam olduk.
İşte geldik gidiyoruz. Hoşçakal kardeşim deniz "

İsmini sevdiğim ve hep seveceğim gruptur Yeni Türkü! İsimlerini şair/yazar Yaşar Miraç'tan almışlardır. Yeni Türkü'nün solisti Derya Köroğlu tarzıyla benim nezdimde sağlam bir sempatiye sahiptir. Grubun dinlediğim her şarkısı hep tazedir, hep yeni, hiç eskimiyor gibi. Livaneli'den "Gözlerin" şarkısını söylediler. Kusursuz...
"Gözlerin bir çığlık, bir yaralı haykırış.
Gözlerin bu gece çok uzaktan geçen bir gemi 
Ellerin bir martı, telaşlı ve ürkek.
Ellerin fırtınada çırpınan bir beyaz yelken"

Bunca güzel şarkıyı bizlere sunduğun için teşekkürler Livaneli! 50.sanat yılını tekrar tekrar kutlarız. Şarkıların ve bestelerin sonsuza dek bir kuşaktan diğer bir kuşağa durmaksızın yaşayacaktır. Çünkü iz bırakanlar unutulmaz Livaneli!

1.Günlerimiz - Sezen Aksu
2.Merhaba - Candan Erçetin
3.Belalım - Sıla
4.Çırak Aranıyor - Selda Bağcan
5.Gün Olur - Yaşar
6.Leylim Ley - Kardeş Türküler
7.Zor Yıllar - Funda Arar
8.Gözlerin - Yeni Türkü
9.Sevda Değil - Linet
10.Dağlara Küstüm Ali - Aynur
11.Güneş Topla Benim İçin - Mert Fırat
12.Çok Uzak - Melihat Gürses
13.Sevdiceğim - Bekir Ünlüataer
14.Bana Bir Şarkı Söyle - Tuna Velibaşoğlu (Seksendört)
15.Yalnız İnsan - Özgün
16.Sevdalım Hayat - Çocuk Kalbim Seni Söyler Korosu
17.Veda Film Müziği - Henning Schemiedt & Ulrich Maiss (Ekstra Parça)
18.Yiğidim Aslanım Burda Yatıyor - Fazıl Say & Serenad Bağcan
19.Memik Oğlan - Kubat
20.Sevdalı Başım - Zuhal Olcay
21.Saat 4 Yoksun - Suavi
22.Sürgün - Aynur Aydın
23.İstanbul'u Dinliyorum - Teoman
24.Sus Söyleme - Yonca Lodi
25.Böyledir Bizim Sevdamız - Gece Yolcuları
26.Bir Yelkenlim Olsaydı - Nükhet Duru
27.Kardeşin Duymaz - Feridun Düzağaç
28.Nefesim Nefesime - Ahuzar
29.Mektup - Mehmet Erdem
30.Hoşçakal - Şevval Sam
31.Asya - Afrika - Halil Sezai
32.Bulut Mu Olsam - Jehan Barbur
33.İçimden Biri - Fırat Tanış
34.Kuşların Vurulduğu Zaman - Rojin
35.Özgürlük - Kenan Doğulu
36.Eski Tüfek (Bir İnsan Ömrünü Neye Vermeli) - Erkan Oğur & İsmail Hakkı Demircioğlu
37.Karlı Kayın Ormanı - Göksel
38.Kan Çiçekleri - Haluk Levent
39.Mayın - Cengiz Özkan
40.Atlı - Onur Akın
41.Yangın Yeri - Harun Tekin
42.Neylersin - Sevcan Orhan
43.Nurhak - Hüsnü Arkan
44.Hoşgeldin Bebek - Bulutsuzluk Özlemi
45.Kız Çocuğu - Ceylan Ertem
46.Yalnızlık - Selçuk Balcı
47.Akdeniz - Ata Demirer
48.Duvarlar - Seyfi Yerlikaya
49.Gökkuşağı - Özlem Taner
50.Merhaba (Kürtçe) - Ciwan Haco
51.Memleket Kokulu Yarim - Kardeş Türküler