Senin Kaçıncı Bayramın?

Toplanın beyler bayram konuşması yapıyorum sizlere. Evet, aslında çıkış noktası “kaç kez bayram görebilir ki insan?” sorusudur. Gerçekten ortalama bir insan ömrüne kaç bayram sığıyor? Yılda 2 dini bayram olmak üzere bir sürü milli bayram var. Düz hesap yapıyorum bide abartmadan, ortalama 10 bayram diyelim. Diyelim mi? Dedik bile.

Bu bayramların nedenleri var elbette. Neden şeker dağıtılıyor çocuklara, harçlık veriliyor? Neden kurban bayramında çeşitli hayvanlar kesiliyor? Aslında kısa kısa bilgi versem iyiydi ama araştırma yapmanızı isterim. Milli bayramlarda zaten olay belli elin ülkenin bayrağını al dökül şehir meydanlarına, okullarda, resmi kurumlarda gayet resmi bir ortam içerisinde kutlanıyor şiirler, yazılar, gösteriler vesaire, güzel etkinlikler oluyor.

Bu bayramların insanlara kattığı anlamlar vardır. 29 Ekimi 1923 hadisesini düşünelim. Her yıl bu günü neşeyle kutlamamızın nedeni anlatılmakla tükenmez. Bu durumda kutlamak elbette normal bir hal alır. Unutmamızı engeller, zira her an aklımızda olması farz olmalıdır. Dini bayramları kutlamanın yeri de bir başkadır. Annelerin evde tatlı ziyafeti verdiği nadir günlerden biri olarak kayıtlara geçer “Şeker Bayramı” ne güzeldir. Bayram namazlarından sonra aile içi bayramlaşma seremonisi hep duygusal geçmiştir benim için. Herkes senin için en iyi dileklerini açıkça o gün dile getirir. Mutluluk işte… Artık pek vermeseler de bayram harçlığı olayını dört gözle bekleriz hala. Şimdiye kadar boş geçmediler, keseye bereket :)

Kaç kez aynı bayramı yaşayabilirim ki? Belki 60 ya da 70 belki daha fazla. Zamanda yolculuk yapalım öyleyse? Belli bir yaşa kadar büyüklerinin elini öpersin, harçlık alırsın ve iyi sözler işitirsin. Büyüdükçe elin öpülmeye başlar, harçlık alan değil, harçlığı veren iyi sözleri söyleyen kişi sen olursun. Bayramlarını kutlamak için kimseyi aramazsın, çünkü onlar seni arayacaklarıdır zaten. Güzel değil mi? Büyümek…

“Nerede o eski bayramlar?” diyemiyorum şimdilik. Hani o mektupla, kartlarla kutlanan bayramlardan söz ediyorum. Günümüz teknoloji çağı olduğundan dolayı tüm kutlamalarımız cep telefonları ya da bilgisayar ekranından oluyor. Kimsenin bayramını mektupla kutladığım söylenemez, hayatım boyunca bir kez mektup yolladım o da hatıra amaçlı. Gelişen teknolojinin yıllar sonra nereye geleceğini bilemiyorum, işte o zaman geldiğinde “Nerede cep telefonuyla kutladığımız bayramlar” diyebileceğim.

Ve hepimizin 30 Ağustos Zafer Bayramı ve de Şeker Bayramı kutlu olsun. Daha nice bayramlara yaştaşlarım!